Archiwum 2018/19
- Details
- Category: Archiwum 2018/19
Żółty Talerz to największy w Polsce, prywatny program wsparcia systemu żywienia dzieci realizowany przez Kulczyk Foundation. Z programu korzysta ponad 17 500 dzieci w całym kraju. W bieżącym roku szkolnym trafi do nich ponad 3 000 000 ciepłych i zdrowych posiłków w ponad 350 placówkach edukacyjnych. Również w naszej.
Żółty Talerz został zainicjowany przez Kulczyk Foundation w 2016 r. Program buduje standard wsparcia systemu żywienia dzieci w Polsce. Jest realizowany we współpracy z czterema sprawdzonymi polskimi organizacjami pomocowymi: Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, Caritasem, Polskim Czerwonym Krzyżem i Stowarzyszeniem SOS Wioskami Dziecięcymi w Polsce.
Ten unikalny w skali całego kraju sojusz realizuje najważniejsze cele programu, do których należą: zwiększenie liczby dzieci mających dostęp do regularnych, zdrowych i smacznych posiłków w stołówkach szkolnych i świetlicowych oraz edukacja w zakresie zdrowego odżywiania już od najmłodszych lat.
Partnerem merytorycznym programu jest Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Eksperci tej uczelni przygotowali Listę̨ Produktów Żółtego Talerza dla osób przygotowujących posiłki dzieciom. Uwzględnia ona tylko pełnowartościowe i dostosowane do potrzeb dzieci składniki. Dodatkowo w ramach programu dystrybuowane są materiały edukacyjne dla uczniów i rodziców na temat zdrowego odżywiania.
Organizatorzy zadbali o to, aby dzieci uczestniczące w programie jadły nie tylko zdrowo, ale również smacznie. W tym celu koordynatorzy Żółtego Talerza z wszystkich placówek objętych programem biorą udział w specjalnych warsztatach w warszawskiej Pracowni Efektu Domina, podczas których uczą się, jak atrakcyjnie przygotowywać pożywne potrawy dla dzieci.
- Details
- Category: Archiwum 2018/19
29 grudnia 2018 r. razem z dziećmi i młodzieżą ze Świetlicy „Pod Aniołem” i byliśmy w Teatrze Wielkim na słynnym balecie „Dziadek do Orzechów i Król Myszy” z przepiękną muzyką Piotra Czajkowskiego. Przed spektakle odbyło się niezwykle interesujące spotkanie z odtwórca roli Pana Drosselmeyera, który wprowadził nas-widzów w tajniki spektaklu baletowego, zwrócił uwagę na szczególnie w nim wydarzenia, odpowiadał na pytania widzów.
Wszyscy zostaliśmy przeniesieni w magiczny świat Warszawy z początku XIX wieku, gdzie odbywa się przyjęcie z okazji dnia Świętego Mikołaja. Na scenie oczywiście prawie pełny skład zespołu Polskiego Baletu Narodowego oraz w roli Klary pierwsza solistka Chinara Alizade. Rolę Księcia wytańczył Vladimir Yaroszenko, a tytułowego Dziadka do orzechów Dawid Trzensimiech, Wrażenia choreograficzne zapewnili Toer Van Schayk i Wayne Eagling, ten pierwszy wyczarował też przepiękne kostiumy i scenografię, w której nie zabrakło nawet zamarzniętej Wisły, po której na łyżwach jeździły dzieci.
Dzięki mistrzowsko wytańczonej historii weszliśmy w świat Klary, która po wysłuchaniu na przyjęciu opowieści wuja Drosselmeyera o złym Królu Myszy i dzielnym Księciu zamienionym w Dziadka do orzechów, była nią tak bardzo przejęta, że śniła o niej w nocy. Byliśmy świadkami tego pięknego, kolorowego snu, który w scenach ataków Króla Myszy na Dziadka do orzechów i Klarę był niezwykle dynamiczny i momentami przerażający. Sceny kiedy, Dziadek do orzechów wraca do postaci Księcia są już baśniowe i przepiękne. Klara i Książę spotykają bowiem wiele ciekawych postaci, m.in. takich jak Chińczycy, hiszpańską tancerkę i toreadora, karawanę oraz tancerki rosyjskie z samowarem, które prawie płynęły po scenie w swoim tańcu. W tym wszystkim mogliśmy podziwiać wspaniałe, bogato zdobione i niezwykle kolorowe kostiumy tancerzy. Następnie w scenie rozkwitającej miłości Klary i Księcia mogliśmy obejrzeć zapierające dech solowe, popisowe wręcz tańce prima baleriny oraz pierwszego tancerza.
Przedstawienie u wszystkich wywołało zachwyt i jeszcze długo pozostawali pod wrażeniem piękna, ale i wielkiego trudu sztuki baletowej.
Katarzyna Chylińska


